De wereld verandert

Ik zat onlangs met een aantal collega-ondernemers aan tafel. Het gesprek kwam op het onderwerp ‘buy local’. Een van de aanwezigen had net een nieuwe wasmachine bij de lokale wit- en bruingoedspecialist aangeschaft, in plaats van bij Coolblue of een andere online retailer. Want “we moeten voor elkaar blijven zorgen, en dan betaal ik graag iets meer”, zo zei hij. Natuurlijk biedt de lokale retailer meerwaarde op het gebied van bijvoorbeeld service. En ‘buy local’, het gunnen aan de plaatselijke winkelier, is goed voor de lokale economie. Een sympathieke gedachte, waarvoor alle respect.

Maar het deed me denken aan een verhaal wat een winkelier me ooit vertelde. Toen Makro zich vestigde in Breda, lang geleden, wilde de lokale ondernemersvereniging een boycot van Makro afspreken. De ondernemers in het dorp moesten lokaal blijven kopen. Want dit was oneerlijke concurrentie. En natuurlijk kwamen diezelfde lokale ondernemers -zeker die met het hoogste woord- elkaar daags erna al tegen bij Makro. Want ‘buy local’ is prima, maar de laagste prijs betalen, dat wint het uiteindelijk toch. Zeker voor kruideniers…

Mijn punt is dat de wereld verandert, is veranderd, en zal blijven veranderen. Inmiddels zijn de meeste lokale retailers opgegaan in een grotere winkelformule of -keten, hebben zich gericht op een specifieke nichemarkt, of zijn simpelweg verdwenen. Slechts een enkeling is standvastig en blijft succesvol in de alsmaar sneller veranderende wereld.

Makro zelf wordt ook ingehaald door de realiteit van online retailers, niet in de laatste plaats omdat ze ervoor gekozen hebben om niet -in ieder geval als Makro- online actief te zijn. Dat, en het niet met de tijd meegaan, kostte eerder grote namen als V&D, Harense Smid, Dixons en Perry Sport de kop. Terwijl juist ‘cross channel’ -zowel online als via winkels kopen- tegenwoordig meer normaal dan uitzondering is bij consumenten, en mits goed aangepakt vooral daar de kansen liggen.

En dat brengt me op dit bericht in het AD van gisteren: ‘Webshops opgepast: AliExpress en andere reuzen komen er aan‘. Het is een duidelijk verhaal. Dus bereid je voor. Wees creatief. Denk buiten de lijntjes. Ze komen er aan. Ze zijn er al.

Alibaba
Afbeelding geƫmbed van ad.nl, foto Reuters