De wereld verandert

Ik zat onlangs met een aantal collega-ondernemers aan tafel. Het gesprek kwam op het onderwerp ‘buy local’. Een van de aanwezigen had net een nieuwe wasmachine bij de lokale wit- en bruingoedspecialist aangeschaft, in plaats van bij Coolblue of een andere online retailer. Want “we moeten voor elkaar blijven zorgen, en dan betaal ik graag iets meer”, zo zei hij. Natuurlijk biedt de lokale retailer meerwaarde op het gebied van bijvoorbeeld service. En ‘buy local’, het gunnen aan de plaatselijke winkelier, is goed voor de lokale economie. Een sympathieke gedachte, waarvoor alle respect.

Maar het deed me denken aan een verhaal wat een winkelier me ooit vertelde. Toen Makro zich vestigde in Breda, lang geleden, wilde de lokale ondernemersvereniging een boycot van Makro afspreken. De ondernemers in het dorp moesten lokaal blijven kopen. Want dit was oneerlijke concurrentie. En natuurlijk kwamen diezelfde lokale ondernemers -zeker die met het hoogste woord- elkaar daags erna al tegen bij Makro. Want ‘buy local’ is prima, maar de laagste prijs betalen, dat wint het uiteindelijk toch. Zeker voor kruideniers…

Mijn punt is dat de wereld verandert, is veranderd, en zal blijven veranderen. Inmiddels zijn de meeste lokale retailers opgegaan in een grotere winkelformule of -keten, hebben zich gericht op een specifieke nichemarkt, of zijn simpelweg verdwenen. Slechts een enkeling is standvastig en blijft succesvol in de alsmaar sneller veranderende wereld.

Makro zelf wordt ook ingehaald door de realiteit van online retailers, niet in de laatste plaats omdat ze ervoor gekozen hebben om niet -in ieder geval als Makro- online actief te zijn. Dat, en het niet met de tijd meegaan, kostte eerder grote namen als V&D, Harense Smid, Dixons en Perry Sport de kop. Terwijl juist ‘cross channel’ -zowel online als via winkels kopen- tegenwoordig meer normaal dan uitzondering is bij consumenten, en mits goed aangepakt vooral daar de kansen liggen.

En dat brengt me op dit bericht in het AD van gisteren: ‘Webshops opgepast: AliExpress en andere reuzen komen er aan‘. Het is een duidelijk verhaal. Dus bereid je voor. Wees creatief. Denk buiten de lijntjes. Ze komen er aan. Ze zijn er al.

Alibaba
Afbeelding geëmbed van ad.nl, foto Reuters

 

SOLRAC

SOLRAC Webshops

01/07/2018:
De dienstverlening aan deze klant is per 1 juli 2018 stopgezet.

16/05/2018:
Dhr.Stoffer heeft mij bericht dat hij zijn handelsactiviteiten -vooralsnog tijdelijk- heeft moeten staken. Voor alle informatie verwijs ik u naar solrac.be.


Deze week zijn twee door Studio Tal gebouwde en ingerichte webshops van SOLRAC Handelsonderneming online gegaan.

SOLRAC Plinten & Profielen Shop
plintenenprofielen.shop

SOLRAC Plinten & Profielen Shop

SOLRAC Trapvernieuwers Shop
trapvernieuwers.shop

SOLRAC Trapvernieuwers Shop

Tipton & Gutenberg

WordPress 4.9 – Tipton

WordPress 4.9 -Tipton- is deze week vrijgegeven. Voor klanten betekent het dat de website vandaag of morgen wordt geüpdate. En zoals altijd zal ik een oogje in het zeil houden, zodat de update geruisloos plaatsvindt. Voor ontwikkelaars zoals ik biedt WordPress 4.9 een aantal verbeteringen -met name voor wat betreft de layout- die het werken een stuk gemakkelijker maken.

“Tipton” is de laatste grote WordPress release voor de nieuwe generatie van WordPress wordt uitgerold. In WordPress 5.0 zal de Gutenberg editor worden geïntroduceerd; een nieuwe en ingrijpende benadering, zowel van de editor als de hele structuur van WordPress. Die release staat gepland voor 2018 (ik verwacht tegen de zomer).

WordPress 5.0 – Gutenberg

Het Gutenberg project wordt door de WordPress community met zowel belangstelling en goede hoop als bezorgdheid tegemoet gezien. De WordPress economie draait om vele miljarden euro’s/dollars; van kleine papa/mama ondernemingen met een webshopje tot multinationals met complexe website structuren. Daarnaast zijn er de ontwikkelaars, beheerders en andere dienstverleners die hun boterham verdienen met WordPress gerelateerde diensten. Het Gutenberg project levert dan ook veel discussie en weerstand op.

Het zal ongetwijfeld op z’n pootjes terechtkomen. En wat ik tot nu toe van Gutenberg gezien heb, ziet er veelbelovend uit. Tot die tijd is er met versie 4.9 weer een flinke stap voorwaarts gemaakt.

Website Koffiepunt Lunchroom

De nieuwe website van Koffiepunt is vanaf vandaag live. Neem eens een kijkje op de site, en -belangrijker- stap eens binnen bij Koffiepunt Lunchroom, Marktstraat 8a in Made. Zeg maar dat ik je gestuurd heb.

Antal Adriaanse

Acquisitiefraude Afd.Domeinnamen

Acquisitiefraude Afd.Domeinnamen

We hebben er weer één: een gevalletje acquisitiefraude…

Ik werd vanmiddag gebeld door een meneer met telefoonnummer 0202209046 (of +3120220946), kennelijk namens de firma “Trademark Office”. Deze meneer wist mij te melden dat “iemand” de .net variant van mijn studiotal wilde vastleggen. Of ik dat was, en zo niet, of ik daar bezwaar tegen had. Nee, ik was het niet, en nee, ik had geen bezwaar. Terwijl de man sprak kon ik bij mijn hostingprovider zien dat studiotal.net nog gewoon vrij was. Riekt dus naar oplichting. Einde gesprek. Voor de zekerheid heb ik studiotal.net toch maar vastgelegd (kosten €8,99 inkoop).

Wat googlen op het telefoonnummer leverde de volgende informatie op:
“Inderdaad acquisitiefraude voor domeinnamen. Ze proberen twijfel en angst te zaaien dat iemand je domeinnaam onder een andere extensie wil registreren. De eenvoudigste oplossing lijkt om zelf die extensie dan maar te registreren omdat dat niet zoveel kost.
Vervolgens zeggen ze dat het alleen via hen (Trademark) kan omdat zij het nummer voorlopig geblokkeerd hebben. Kosten 29,75. Als je dan overweegt om dat dan toch maar te doen, komt de volgende aap uit de mouw: het moet voor minimaal 10 jaar omdat de domeinnaam nu als “intellectueel eigendom” wordt vastgelegd. Kosten 297,50 ex.
Op alle vragen hebben ze een antwoord dat niet onaannemelijk klinkt, (zeker voor leken) maar het is gewoon compleet flauwekul! Bovendien zijn ze uitermate vasthoudend wanneer ze merken dat je twijfelt. Je wordt teruggebeld waarbij je gegevens worden “gecontroleerd”. Achteraf blijkt dan dat het gesprek is opgenomen en dat je een bindende overeenkomst bent aangegaan. Het wettelijke herroepingsrecht geldt namelijk niet voor bedrijven. Je kunt er vanaf door aan te tonen dat het om misleiding gaat; dat is niet altijd even makkelijk. Maar los van de uitkomst is het al vervelend genoeg om door deze club gestalkt te worden.
Bij de fraudehelpdesk zijn al vele schadegevallen bekend, maar ze gaan gewoon door, kennelijk omdat sommige ondernemers het verhaal geloven of besluiten het bedrag alsnog te betalen om van het gedoe af te zijn.”

Kortom, u bent gewaarschuwd. En stel nu dat u bang bent dat iemand er met een variant van uw domeinnaam vandoor gaat, leg die variant dan zelf vast. De meest gangbare varianten zoals .com, .net, .eu, .biz, .info en .shop zijn -indien nog vrij- eenvoudig vast te leggen. En het kost allicht minder geld dan wat die oplichters u proberen afhandig te maken.

 

Acquisitiefraude Afd.Domeinnamen

Phishing

In 2015 werd ongeveer 11% van de Nederlanders slachtoffer van cybercrime. Ongeveer de helft daarvan betrof hacking of phishing.

Ik kwam het onderstaande mailtje in de spamfilter tegen. Nu is Studio Tal al een paar jaar geen klant meer bij Rabobank, dus weet ik bij voorbaat al dat dit om spam of phishing gaat.

phishing

Ik heb op de screenprint een paar typische foutjes en aandachtspunten gemarkeerd. Overigens is het voor iOS smartphones (nog) niet mogelijk contactloos te betalen.

Ze (de criminelen) worden steeds iets beter in het echt laten lijken van de phishing mails. En er komt een dag dat zo’n mailtje zo echt lijkt dat zelfs u en ik erin tuinen. Er ligt een grote verantwoordelijkheid bij banken, internetproviders en de overheid. Maar uiteindelijk bent u het die op een link klikt. Dus pas goed op, denk goed na, en vertrouw niet zo maar alles en iedereen.

Lees verder

Nieuwe website Solrac

01/07/2018:
De dienstverlening aan deze klant is per 1 juli 2018 stopgezet.

16/05/2018:
Dhr.Stoffer heeft mij bericht dat hij zijn handelsactiviteiten -vooralsnog tijdelijk- heeft moeten staken. Voor alle informatie verwijs ik u naar solrac.be.


Handelsonderneming SOLRAC is een Belgische importeur/verdeler van bouw- en renovatieproducten. SOLRAC richt zich als groothandel op de business-to-business markt in België en Nederland.

Ik heb voor SOLRAC een logo en huisstijl ontwikkeld, een website gebouwd en de contents gemaakt. Ook verzorg ik de hosting.

De website bestaat uit algemeen toegankelijke pagina’s en een aantal pagina’s die alleen voor klanten met een account beschikbaar zijn. SOLRAC is nog in een opstart fase; de website zal in de komende periode verder uitgebouwd worden.

www.solrac.be

Handelsonderneming SOLRAC

 

Snapchat’s Snap Map en privacy

Ben je een Snapchat gebruiker, of -belangrijker- is je kind een Snapchatter, lees dit dan even goed door. Het gaat over privacy en veiligheid.

Wat is Snap Map?

Snapchat heeft sinds vorige week een nieuw onderdeel: de Snap Map (of Snap Kaart). Op deze kaart kun je continu zien waar je Snapchat-vrienden zich bevinden. En zij kunnen zien waar jij bent. Het idee daarachter schijnt te zijn dat je elkaar dan wat sneller opzoekt. Ook worden evenementen getoond. Handig, toch?

Weet wel dat elke keer als je de app opent, Snapchat je locatie deelt met je ‘vrienden’. Zo komen dus ongemerkt al je volgers te weten waar je woont, werkt of een broodje eet. Geeft dat jou ook een onbehaaglijk gevoel, dan kun je het uitschakelen door in ‘Ghost Mode’ te gaan. Inderdaad, het is een opt-out onderdeel.

Hoe werkt het?

Bij de meest recente update zal Snap Map actief worden (of zijn geworden). Je wordt vliegensvlug door een paar schermpjes met informatie gevoerd, en dan staat ie aan.

Elke keer als je de app opent, wordt je locatie gedeeld. Zolang je de app geopend hebt, wordt je locatie geüpdate. En je laatste locatie blijft zichtbaar tot 8 uur nadat je Snapchat voor het laatste hebt geopend.

Lees verder