lage drempel

Onlangs werd ik benaderd door een financiële dienstverlener voor een oriënterend gesprek over de internetaanwezigheid en -activiteiten van het bedrijf. Het is de bedoeling dat of wel de huidige website onder handen genomen wordt, dan wel er een volledig nieuwe structuur en site gebouwd gaat worden.

De drie sleutelwoorden die ik als eerste heb opgeschreven zijn vorm, inhoud en uitbouw. Vorm is belangrijk voor de eerste indruk. Inhoud voor de tweede indruk en het mogelijk vervolg. Uitbouw heeft te maken met de levensduur van de websitestructuur.

In voorbereiding op de bespreking ben ik sites van branchegenoten aan het bekijken. Er is veel mis. Ik schat dat bij zo’n 80% de functionaliteit niet optimaal is. Generieke foto’s, onduidelijke teksten, kermis op het scherm, onoverzichtelijke navigatie, veel informatie, onpersoonlijke uitstraling, vaak niet responsive.

Dat kan beter.

Wat me vooral opvalt is dat er vaak maar weinig rekening gehouden lijkt te zijn met de belangrijkste partij: de bezoeker.

Het lijkt me zo logisch. Wat zou een bezoeker van een website willen zien? Waarom gaat iemand naar de site van een financiële dienstverlener? En hoe maak je van een bezoeker een (potentiële) klant?

Minstens zo belangrijk als wat de financiële dienstverlener (financieel adviseur) te vertellen heeft, is waar de sitebezoeker naar op zoek is. Zonder een half boekwerk te moeten doorploeteren. In gewone mensentaal. En in enkele clicks. Een lage drempel.

Het is complexe materie. En er zijn veel regels en voorschriften. Dat verklaart ongetwijfeld ook waarom de meeste sites zo opgebouwd en volgekleid zijn. Dus het wordt zoeken naar een balans tussen wat moet en wat belangrijk is.

In ieder geval een uitdaging. Mooi. Daar houden we van.